Na Jelení lůj spoléhaly už naše babičky, slavná značka u zákazníků nadále boduje a má úspěchy i s placentou2019-03-08 PRAHA, 8. března 2019 – Na suché a popraskané rty si jej mazaly už naše babičky, jeho účinná receptura obstála ve zkoušce časem a dodnes zůstává synonymem pro balzámy na rty. Jelení lůj, tradiční výrobek z Nového Města nad Metují, už je na tuzemském trhu dlouhých 57 let. Zaujme svou kvalitou, pestrou historií, ale i výrobcem. Vyrábí jej totiž Detecha, jedno z mála v současnosti úspěšných českých družstev, které letos slaví 65. výročí. Víte, proč se populární balzám od Detechy jmenuje právě Jelení lůj? Kořeny tohoto názvu sahají až do středověku, kdy se skutečně na zvláčnění rtů používal tuk z vysoké zvěře. Na tento fakt odkazuje i popkultura. Filmový fajnšmekr si jistě vybaví scénu ze snímku Slasti otce vlasti. V klasice ze zlatých šedesátých let od režiséra Karla Steklého slézá Jaromír Hanzlík coby Karel IV. z koně a žádá na odřeninu právě jelení lůj. Výraz jelení lůj mezi lidmi zlidověl. „Naše prababičky různým balzámům na rty, byť byly třeba z vepřového sádla, takhle říkaly a my jsme si pak na ten název udělali ochrannou známku a přivlastnili si ho,“ popsala Jana Nýčová, předsedkyně družstva. V receptuře Detechy nicméně tuk z jelena nikdy nefiguroval, v Novém Městě nad Metují používají hovězí lůj. „Má vyšší kvalitu, pokud se dobytek před porážkou krmí senem. Když spásá trávu, lůj je horší,“ zmínila Jana Nýčová zajímavost. Receptura podle ní doznala za 67 let jen mírných úprav a zůstává prakticky identická s tou původní. „Je léty osvědčená, funguje a naše zákazníky nikdy nezklame,“ dodala. Ti se sklonem k nostalgii jsou nadšení z toho, že Detecha vrátila na trh i jeden z prvních obalů, v nichž se Jelení lůj kdy prodával. Trochu nepraktické „vyšupovátko“ se stalo okamžitě prodejním hitem, lidé nadšeně vzpomínali na své mládí či dětství. Stále pak stoupají, bez ohledu na roční dobu, prodeje jiné novoměstské speciality. Tou je Jelení lůj s placentou. „K výrobku se vážou hned dvě mylné představy. Není to žádná inovativní novinka, ale receptura ze šedesátých let. A také není pravda, že by se využívala placenta lidská, do výrobku se přidává vepřový placentární výtažek. Mimochodem, tento Jelení lůj vyrábíme na základě licence. Ještě za komunismu jsme ji pořídili ze Švýcarska, což bylo tehdy pro malého českého výrobce něco takřka nepředstavitelného,“ přiblížila Jana Nýčová. Na výrobci Jeleního loje je mimo jiné také zajímavé, že podíl v družstvu nemůže vlastnit nikdo zvenčí, ale jen zaměstnanci. „Podíl se nedědí, po úmrtí člena družstva jsou pozůstalí vyplaceni,“ přibližuje Jana Nýčová. V době startupů a dalších moderních forem podnikání působí Detecha jako sociálně-ekonomický fenomén. Na trhu s balzámy na rty si drží výraznou roli, inovuje, jde s dobou. V roce 2017 Detecha uvedla na trh ochucené Jelení loje pro děti, které jsou velmi úspěšným artiklem. Další novinku připravuje na tento podzim, podrobnosti ale zatím zůstávají tajné. |
NEED4CONNEXIONS, s.r.o. - Žerotínova 1133/32, 130 00 Praha 3 - Žižkov
Tel.: +420 602 623 030, E-mail: ruliskova@n4c.cz
beee