česky - english

Džob.cz: Kdo hledá letní brigádu, ještě má šanci. Zájem o studenty stoupl meziročně o 6,2 procenta

2012-06-27

PRAHA, 27. června 2012 – Hledat brigádu na poslední chvíli nemusí znamenat marnou snahu. Ačkoli letní přivýdělek plánuje devět z deseti studentů a mnoho pozic už je obsazených, záskoky za dovolené poptávají firmy teprve nyní. Hodně se vyplácí vybrané zaměstnavatele navštívit osobně, někdy i opakovaně, radí mladým lidem personalisté z pracovního portálu džob.cz.

„Pokud srovnáme počet brigádnických míst před rokem 2008 se současností, musíme uznat, že příležitostí k nalezení příjemné brigády na léto je celkově osmkrát méně. Podnikatelé však s dobou usilovně bojují a mírná stoupající tendence poptávky je vidět, oproti loňsku se navýšil počet nabídek o 6,2 procenta,“ prohlásila Weronika Kondziolková z džob.cz. Studenti tradičně nejvíc prahnou po pozicích v administrativě, od kterých si slibují zkušenosti pro budoucí působení na pracovním trhu. Na vrcholu obliby letních brigád se drží také oddychové práce spojené se zážitky, nejčastěji hostesing nebo stánkový prodej na koupalištích, festivalech a v zoo.

Malý, až skoro mizivý zájem je naopak o brigády, při nichž mají pracovníci možnost získat větší finanční odměnu výměnou za konkrétní obchodní výkon s prokazatelnými výsledky. „Mladí Češi jsou zvyklí na hodinovou sazbu, chtějí mít jistotu a dopředu si spočítat, jakou sumu si vydělají. Nevidí v takových brigádách potenciál do budoucna, přitom představují jedinečnou šanci hlavně pro studenty vyzkoušet si nezávazně činnost obchodu, poznat pohyby trhu a zorientovat se v zavedených obchodních procesech,“ upozornila Weronika Kondziolková.

Tab1: POČET UCHAZEČŮ O JEDNU KONKRÉTNÍ POZICI PODLE ODVĚTVÍ

Administrativa

Prodej/obchod

Strojírenství

Bankovnictví

IT

Kvalita a jakost

Marketing

40

5

8

5

7

4

3

Zdroj: www.dzob.cz

S aktivním přístupem není na hledání brigády nikdy pozdě. Nezbytným základem je sledování volných pracovních pozic na internetu a v inzertních novinách, rozsáhlé nabídky volných míst uvádějí personální agentury také přímo na svých domovských webech. V neposlední řadě je důležité překonat počáteční stud a se stručným CV chodit přímo do firem, obchodů, organizací a specializovaných agentur, čímž student prezentuje svou nápaditost, příjemnou inteligentní drzost a chuť pracovat.

„Následně je třeba počítat s tím, že na nás bude upřena pozornost a jsme to my, kdo má ukázat, že se přijetí firmě vyplatilo. Pokud zájemce o práci oslovuje vybrané společnosti e-mailem, je zde prostor pro doplnění životopisu krátkou videovizitkou. V ní může zaměstnavatele přesvědčit o svých záměrech a očekáváních podobně jako při osobním setkání,“ uvedla Weronika Kondziolková z džob.cz.

Velkou chybou mnoha studentů je přílišné očekávání. Podle Kondziolkové uchazeči často počítají s výdělkem 20 tisíc korun za měsíc, pokud se uplatní v administrativě. Často si představují stejné platové ohodnocení, jaké pobírá člověk, kterého zastupují, tak to ale ve firmách nechodí. Dalším rozčarováním je pak obvyklé zdanění, které je pro letošek nastaveno od desetitisícové měsíční mzdy výš. „Studentům také vadí, že je firma nepustí k interním údajům a mají v PC zablokovaný vstup třeba na internet. Jenže to je běžná praxe,“ potvrdila Weronika Kondziolková.

Pozice, které jsou vhodné pro práci jen na pár týdnů, jako recepční, asistentka, prodavač, skladník nebo výpomoc na stavbě, nejsou podmíněny pestrými pracovními zkušenostmi, naopak vyžadují velkou snahu, zodpovědnost a ochotu vydělat si pouze krátkodobě. Firmy, které s brigádníky počítají i přes školní rok, jsou výjimkou. Najít zaměstnání při studiu tak mohou spíš lidé z oblasti IT nebo nadaní obchodníci. V těchto oborech zaměstnavatel nahlíží na splněný úkol nebo realizovaný prodej a není nutné dodržovat vytyčené pracovní hodiny v kanceláři.

Jak ale dokládá Weronika Kondziolková, s pomocí odborníka z personální agentury je možné nalézt uplatnění téměř kdekoli. „Přišel k nám uchazeč, který velmi toužil po brigádě u natáčení filmů. Zprvu jsem jeho požadavek neviděla jako nereálný, vždyť komparz se vcelku poptává dost hlasitě a často. Pořád jsme si v něčem nerozuměli a já nevěděla v čem. Po půlhodině již celý červený a opocený mladý muž vyjádřil svůj cíl mít hlavní roli v krátkém erotickém snímku. Jeho stud přemohla chuť udělat maximum pro to, aby to vyšlo,“ vyprávěla s úsměvem Weronika Kondziolková. „Našli jsme mu pár tipů a předem domluvili pohovor. Konečné rozhodnutí už bylo jen na něm.“

Tab2: PŘEHLED HODINOVÉ MZDY U VYBRANÝCH BRIGÁD V REGIONECH

Kč/h

Asistent/ka
v kanceláři

Recepční

Operátor call centra

Pokladní

Vkládání dat do PC

Manuální profese

Praha

120,-

70,-

75,-

55,-

70,-

100,-

Brno

100,-

60,-

60,-

50,-

60,-

90,-

Moravskoslezský kraj

70,-

50,-

50,-

48,-

65,-

80,-

Zdroj: www.dzob.cz

 

O společnosti DŽOB, s.r.o. a portálu www.dzob.cz

Džob.cz je českým personálním portálem se sídlem v  Brně a pobočkou v Ostravě. V roce 2009 představil na českém trhu unikátní koncept VideoVizitek, který umožnil žadatelům o zaměstnání prezentovat se firmám vlastnoručně natočeným videem. V současné době využívá služby personálního portálu džob.cz přibližně 8100 uchazečů o práci a 70 zaměstnavatelů. Společnost také spravuje vlastní síť DŽOBpointů. V letošním roce získala dotaci z evropských fondů, která umožní firmám vybírat zaměstnance z databáze džob.cz zcela zdarma. Více informací na www.dzob.cz.

<< zpět


NEED4CONNEXIONS, s.r.o. - Žerotínova 1133/32, 130 00 Praha 3 - Žižkov
Tel.: +420 602 623 030, E-mail: ruliskova@n4c.cz


beee